About

About

BILLBOARD ISTANBUL 2020 is a two-week long exhibition in the public space of Istanbul that brings together and exhibit 115 Turkish, Moroccan and Nordic contemporary female artists and selected students from the Royal Danish Academy of Fine Arts in Copenhagenand Mimar Sinan University of Fine Arts in Istanbul. From October 5th-18th, 2020 the billboards will be full of photographic images by the female artist – raising awareness and encouraging public debates on gender issues, as well as bringing contemporary art to a wider audience of all genders and ages.

BILLBOARD ISTANBUL 2020 provides a more prominent, public site for very different stories and images than the advertising that dominates the streets of many cities worldwide. The project gives women the opportunity to express themselves on their own terms, and makes the city more open and creative city – for everyone. The aim is to build bridges between cultures and to challenge our ideas around urban space, gender and identity. The billboards are an important statement, making the work of women artists from Turkey, Morocco and Scandinavia visible.

CONCEPT AND PRODUCTION: The billboard project is the idea and concept developed by the Danish visual artist Hanne Lise Thomsen. Her art and projects focus primarily on dialogue with the surrounding society: the metropolis provides the platform for many of her projects. The complexity of cities, with their constantly changing atmosphere and multifaceted architectural spaces, is a key starting point and source of inspiration, and guides the overall choreography of each individual project.Thomsen has curated and realized BILLBOARD FESTIVAL CASABLANCA in 2015, the Billboard project WE ARE FROM HERE in Ramallah in 2012, and the citywide billboard project WOMEN2003 in Copenhagen and Malmö in 2003. The project is launched in collaboration with curator Lise Grüner Bertelsen and graphic designer Jeanne Betak. The current website was launched on September 18, 2020 and was developed by Ida Elisabeth Jensen.

(TURKISH)

BILLBOARD İSTANBUL 2020, 5 – 18 Ekim 2020 tarihleri arasında Türkiye, Fas ve İskandinav ülkelerinden ve Kopenhag’taki Danimarka Kraliyet Güzel Sanatlar Akademisi ile İstanbul’da Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nden 115 kadın sanatçıyı kamusal alanda bir araya getiriyor. BILLBOARD İSTANBUL 2020, İstanbul’da seçilmiş noktalarda yer alan reklam panoları kadın sanatçıların fotoğrafları yoluyla toplumsal cinsiyet tartışmalarını teşvik etmek ve konuyla ilgili farkındalığı arttırmayı amaçlarken çağdaş sanatı tüm yaş, cinsiyetten ve farklı sosyal geçmişten daha geniş bir kitleye ulaştırmayı hedefliyor.

BILLBOARD ISTANBUL 2020, dünya üzerinde pek çok şehrin sokaklarına hâkim olan reklam dilinden farklı hikayeler ve imajlar sunuyor. Proje kadınlara kendi şartlarına göre kendilerini ifade etme fırsatı verirken İstanbulluları da açık ve yaratıcı olmaya davet ediyor. Kültürler arasında köprüler kurmak yoluyla kamusal mekân, cinsiyet ve kimlik konularını konuşuyor. Türkiye, Fas ve İskandinavya’dan kadın sanatçıların çalışmaları görünür kılan BILLBOARD ISTANBUL 2020 ile bu zamanlarda daha da çok ihtiyaç duyduğumuz enerjiyi kutluyoruz.

KAVRAMSAL ÇERÇEVE: Billboard projesinin fikri ve kavramsal çerçevesi Danimarkalı görsel sanatçı Hanne Lise Thomsen tarafından geliştirildi. Thomsen’in sanat pratiği ve projeleri öncelikli olarak toplumla diyaloga odaklanır ve metropoller birçok projesi için ideal platformu oluşturmuştur. Şehirlerin çok katmanlı yapısı, sürekli değişen atmosferleri ve çok yönlü mimari mirası önemli bir başlangıç noktası ve ilham kaynağı oluştururken her projenin koreografisine rehberlik eder. Thomsen, 2015 yılında BILLBOARD FESTİVALİ CASABLANCA, 2012’de Ramallah’ta BURADAN BURADAYIZ ve 2003 yılında Kopenhag ve Malmö’de billboard projesi WOMEN2003 küratörlüğünü yaptı ve gerçekleştirdi. BILLBOARD projesi küratör Lise Grüner Bertelsen ve grafik tasarımcı Jeanne Betak’ın iş birliği ile hayata geçirildi.

CONTRIBUTORS

BILLBOARD Istanbul 2020 is supported by: The Danish Arts Foundation’s Project Committee, the Nordic Culture Fund and DID (Det Danske Institut i Damaskus), Grosserer L. F. Foghts Fond, Royal Dansh Embassy in Ankara, Ernst B. Sund Fonden. Collaborators: Danish Cultural Institute/Füsun Eriksen, Country Manager/Turkey, Kentvizyon. Special thanks to: Visual artist Arzu Yayintas.